23 januari 2020

Sophia

Sophia jobbar som rekryterare hos agap2 Stockholm och startade hennes anställning i början av augusti 2019. Vi frågade henne hur det är att jobba som rekryterare där:

Skulle du vilja börja med att presentera dig själv?

Mitt namn är Sophia! Jag studerade Human Resources-programmet med inriktning psykologi på Jönköping University, som innehöll en variation av kurser och moment med en viss internationell prägel. Under mina studier beslöt jag mig för att ta möjligheten att åka på utbytestermin och det gjorde jag i Singapore på Nanyang Technological University, vilket var en fantastisk upplevelse!

Efter mina studier var jag nyfiken på att ge mig ut i arbetsmarknaden och testa HR i praktiken. Jag beslöt mig för att flytta tillbaka till Stockholm och hittade möjligheten som rekryterare hos agap2 Sweden. Det som lockade mig till företaget var just att det var ett internationellt företag som nyligen startat sin verksamhet i Sverige, att få vara en del av den resan kändes väldigt spännande för mig. Jag blev erbjuden en plats på företaget och påbörjade min anställning i början på augusti 2019!

På min fritid spenderar jag mycket tid med familj och vänner, utöver det tycker jag att det är roligt med matlagning, jag älskar att resa samt upptäcka olika kulturer.

 

Vad är dina ambitioner som rekryterare hos agap2 Stockholm?

Mina dagliga rutiner som rekryterare på agap2 innebär primärt mycket kandidatkontakt och att genomföra intervjuer. Jag bär huvudsakligen ansvaret för rekryteringsprocessen, från att utforma kravprofiler, till att skriva jobbannonser, searcha efter kandidater på olika plattformar, selektera, hålla i intervjuer och så vidare.

Rollen i sig inkluderar en del ansvar, vilket är någonting jag uppskattar och drivs av utmaningen. I och med att vi är i en expansiv fas så innebär det att mitt främsta ansvar som rekryterare är att testa olika strategier för att hitta rätt kandidater inom life science-sektorn och hur vi som företag attraherar de. Utöver det får jag möjligheten att vara en del av verksamhetsutvecklingen här i Sverige och att organisera detta från ett HR-perspektiv, till exempel genom olika employer branding-aktiviteter: att vara med på olika jobbmässor, hålla i workshops för studenter, hur vi nätverkar och marknadsför oss själva.

Varje månad organiserar jag interna teambuilding-aktiviteter med målet att behålla ett gott arbetsklimat för alla medarbetare här i Sverige, vilket kan innebära middagar, spelkvällar och andra liknande aktiviteter.

 

Vad är det för människor du interagerar med i ditt arbete?

Varje dag har jag möjligheten att nätverka och träffa kandidater inom life science-sektorn som har alla möjliga bakgrunder och kompetenser. Generellt så träffar vi kandidater med life science-bakgrund i form av en relevant utbildning inom området, vilket skulle kunna vara allt från molekylär biologi, biomedicin, kemi, apotekare, medicinteknik och så vidare. Vi är intresserade att träffa både kandidater som är påväg att ta examen, är nyexaminerade till mer seniora profiler, då vi eftersöker just variation och mångfald.

Att hantera ett brett, professionellt nätverk i relation till att planera jobbevent samt interna aktiviteter for agap2-teamet, att kommunicera med olika avdelningar i andra länder inom företaget, är också en del av kommunikationer jag tar del av veckovis!

 

Vad tycker du om mest med ditt jobb?

Faktumet att jag får möjligheten till att nätverka med och träffa fantastiska kandidater varje dag!

Jag har länge föreställt mig jobba i en internationell, dynamisk arbetsmiljö där kreativitet och idéer är välkomna. Detta är en del av vad som attraherade mig till företaget från början. Utöver det är det spännande att ta del utav en startup då jag verkligen får möjligheten till att vara med i verksamhetsutvecklingen. Man får möjligheten att komma med idéer, men utöver det känner man verkligen att ens egna bidrag till jobbet gör skillnad och det är verkligen intressant att på det sättet se att företaget utvecklas och växer. Det ger dig även möjligheten att vara ganska självstyrande samtidigt som att du jobbar tätt ihop med ditt team.

 

Hur är det att jobba för agap2?

Att jobba hos agap2 Sweden ger en möjligheten att vara en del av ett större företag samtidigt som du får möjligheten till att vara en del av en växande, startup-verksamhet. Det är spännande att vara del av ett internationellt företag med många möjligheter.

Något jag uppskattar är tilliten och förtroendet som man får från ledningen, då det ges en del ansvar och möjlighet till att vara ganska självstyrande. Det är dessutom kul att se företag som vågar satsa på oss nyexaminerade!

Arbetsmiljön är mer åt det familjära hållet skulle jag säga, då vi är ett tätt team som fokuserar just på teamkänslan. Varje månad har vi interna event med alla medarbetare, vilket jag tror är otroligt viktigt för klimatet på företaget och som bidrar till en god stämning på jobbet. Det är särskilt viktigt i och med att konsulterna befinner sig på olika arbetsplatser på olika projekt, att då i alla fall en gång i månaden för att umgås, uppdatera varandra vad som händer inom och utanför verksamheten. För oss på kontoret försöker vi skapa en trygg och avslappnad arbetsplatsen genom att varva jobb med kaffe, fikapauser, pingis och liknande!

 

Hur är det att jobba i Stockholm?

Det är toppen att jobba här i Stockholm tycker jag, inte bara för att det är min hemstad, men även för att staden är hyfsad dynamisk. Så många olika människor, kunder och universitet här, vilket är väldigt roligt!

 

Vad är din livsfilosofi?

Det viktigaste för mig är att få ta del av möjligheter och utmaningar utav värde och att ha roligt längst vägen!

 

3 anledningar till att börja jobba hos agap2:

För mig är de tre främsta anledningarna att börja hos agap2 först den internationella miljön, att få vara med och växa i en startup-familj och utvecklingsmöjligheterna som finns här.